lördag 12 september 2009

2007 Sito Moresco


Gaja´s Sito Moresco består av ungefär lika delar Nebbiolo, Cabernet Sauvignon och Merlot. Vinet kommer från den egna vingården ”Sito Moresco” i Langhe.

Doften är rejäl där både Nebbiolo och Cabbe lyser igenom. Kirsch, romrussin och kryddnejlikor finns det i mängder och Nebbiolon skänker även en behaglig acetontouch som bidrar till en trevlig bredd på doftpaletten.

Initialt sandiga tanniner, stort och fylligt men något knutet med lite gröna inslag. Viss alkoholhetta skapar en tendens till obalans och de brända inslagen tillsammans med lite översöta bär, känns lite störande. Vinet behöver luftas och vi väntar således en stund.

När stunden har passerat så har det hänt saker; obalansen har eliminerats och de brända tonerna har omvandlats till behaglig moccarost. Vinet är slankt och läskande och den något söta frukten visar inte någon som helst tendens till att vara kväljande, utan tvärtom numer helt integrerad. Ett omgående merbegär skapas och resten av dropparna försvinner väldigt fort. Det här är riktigt bra även om LG's 94 poäng kan kännas väl i överkant. (Ja Andreas, jag vet att du tycker 94 pinnar är helt i linje och att lagring inte är nödvändig).

Jag stoppar i alla fall undan resterande flaskor och förväntar mig en positiv utveckling på ett par års sikt.

SB no: 94043
SEK: 329:-

2 kommentarer:

Italienska viner sa...

Jag har inte gett mig på mina ännu så tackar för rapport.

Sito Moresco går dock under DOC - beteckningen Langhe så det är inte ett IGT - vin eller vino da tavola.

Rhônarna-Micke sa...

Tack för den tillrättavisningen. Trots att det med största tydlighet framgår på etiketten så har vi slött bara antagit att det som står på vingruppen.se stämmer....
Vi redigerar bums!