söndag 13 juli 2008

2005 Duck Pond Syrah

Vi rullar in ytterligare en amerikan på programmet. Nu är det Duck Pond Syrah 2005 som gäller. Hela flaskan är för mig en stor negation: Den saknar etikett, istället har den en stor målad anka på framsidan, flaskhalsen är doppad in någon sorts svart guldglittrig dildoplast som det krävs ganska kraftiga verktyg att forcera samt att den (enligt mig) inte är tillräckligt dyr för att vara ett riktigt bra vin från USA.

Så varför köper jag då denna styggelse? Lite efterforskning visar att det är ett litet familjeföretag startat 1993 beläget i Columbiavalley. De har satsat på ett par flaskor i utbudet som skall vara väldigt bra ”Rhone” viner och det är nu det börjar bli intressant!

Färgen på vinet är svartlila och släpper inte igenom mycket ljus. Doften är fruktig med fat/vanilj, lite dillspad, körsbär och jag hittar faktiskt ett litet uns av den kokos som SB antyder.

Smaken är fräsch, fruktig, fatig med lång smak som avslutas med lite svartpeppar. Körsbären vi hittade doften går igen även här men med ett lite kartigt intryck. Vinet är överlag stramt och jag hittar inget av det sötslisk som man ibland drabbas av tex Darioush.

Syrah´n tycker jag visar sig från en av sina bästa sidor i detta vin och det är i sammanhanget ett rekommenderbart vin från andra sidan atlanten som inte kostar en förmögenhet. Vi har redan avverkat ett par stycken vid sommargrillen men det blir inget lagringsobjekt denna gång.
Druvblandningen är 98% Syrah, 1% Merlot samt 1% Cabernet Franc.

Art.nr: 98380
SEK: 198:-

Inga kommentarer: