torsdag 27 mars 2008

La Fiole du Pape Chateauneuf-du-Pape

Nu har vinkylen nästan blivit fylld med bara Pape och det börjar därmed bli dags att decimera antalet flaskor för att ersätta med lite nya kompisar.

Först ut är La Fiole som är något så ovanligt som en Non-Vintage utgåva. För lite kuriosa runt detta se denna länk.

Tillverkaren har satsat på att köra cuvéer som han blandar ihop för bästa resultat. Detta i kombination med en krokig flaska ger ett lockande intryck...NOT.

Nåja, jag har druckit flaskan för ca 4-5 år sedan och var inte särskilt imponerad. Jag köpte 2st och denna har mao legat så länge.

Vinet visar upp en ljusröd färg i glaset, näsan sniffar snabbt fram jordgubb, vildhallon och röda vinbär. Dessa dofter står som en kvast upp ur glaset och det ger mersmak.

I munnen är vinet medelfylligt med en behaglig strävhet, bären går igen även här och vi uppfattar vinet som mycket gott. Det finns en härlig "rundhet" i smakerna som jag tycker mig kunna härleda till lagringen. Detta vin har helt klart vunnit på sin vila.

Flaskan finns inte kvar på bolaget i denna storlek, endast magnum finns att köpa för 383kr. Alltså bör jag ha betalat strax under 200pix vid inköpet.

Inga kommentarer: