tisdag 11 mars 2008

2005 Il Sasso

Det är med lite blandade förväntningar som vi korkar upp denna flaska. Jag har gått på ett par nitar vad gäller viner på Sangiovese och har seriöst börjat överväga att stryka den från listan av "preferred suppliers" av gott vin. Druvan passar kanske inte riktigt mina smakpreferenser eller...?

Druvblandningen är 70% sangiovese, 20% cabernet sauvignon och 10% merlot och den är härligt mörkröd i glaset. Det doftar fantastiskt, nedbrutet i mera specificerade termer så hittar vi charkuterier, röda bär, fat och lite torrjäst.

Hur smakar det då; sötfruktigt samtidigt stramt och strävt, lång eftersmak med lite vanilj. Detta är en fantastisk Toscana för sitt pris som leverar med råge.

Flaskan kvalar givetvis in på min lista och Sangiovese är mao inte petade. Downside är att det inte finns några fler att köpa och denna flaska var den enda jag hade som jag surt hade köat mig till i spöregnet när den släpptes...men med detta resultat så var det väl värt det...

Art.nr: 98886
SEK: 229:-

Inga kommentarer: