måndag 17 mars 2008

2004 Castello di Brolio

Nyfiken som man är så gick jag och inhandlade denna omtalade flaska vin som överlag har dragit mycket goda recensioner. Det är gjort på 100% Sangiovese vilket inte gör mig helt övertygad om att det är "min påse".

Vinet öppnas och dekanteras. I glaset uppvisar det stora fina tårar, näsan uppfattar att vinet är väldigt slutet, lite röda bär samt lite vanilj. Hmm...I munnen är det måttligt strävt, lite kort med ett tunnt mittparti. Vi beslutar oss för att hälla tillbaka alltsammans för att prova det om någon/några dar.

Sagt och gjort, ca 50h senare så korkar vi upp igen, nu har vi en fyllig doft med röda bär och tydliga fat. Mycket bättre. Smaken är inledningsvis mycket fyllig med en begynnande strävhet, det uppvisar en lång eftersmak men jag tycker att det är lite hängmatta på mitten.

Långkokar en bolognese med mycket rödvin i och provar till. Kalas!!! Köttfärssåsen fyller upp tomhålet i mitten och alla bitarna ramlar på plats.
Hur summerar man då detta??? Ja vinet skulle nog behöva lagras ett tag för att blomma ut och stå på egna ben. Nu behöver det både luftning och uppbackning av mustig mat för att bli den häftiga upplevelse som man kan förvänta sig i denna prisklass.

Jag kommer dock inte köpa fler av denna, då väljer jag hellre en Tenuta Belguardo eller Il Sasso istället då dessa är mer tillgängliga nu. Sangiovese drog den korta stickan denna gång...

Art.nr: 98597
SEK: 295:-

Inga kommentarer: